Verschillen in soorten motorolie

Motorolie is verkrijgbaar in diverse soorten. De eigenschappen per soort worden gekenmerkt door de oorsprong van de olie. In beginsel gaat het om minerale, synthetische en halfsynthetische olie. Hieronder in grote lijnen iets meer daarover.

Door destillatie wordt minerale olie verkregen uit ruwe aardolie. De mate waarin de ongewenste delen, de zogenaamde ‘onverzadigde koolwaterstoffen’, nog in de olie zitten, maken het onstabiel. Om het stabiel te maken worden deze afgebroken door een verwerkingsproces met waterstof, waardoor een minerale basisolie overblijft. Verdere verwerking resulteert in een hoogwaardigere minerale olie. Synthetische olie ontstaat op een totaal andere wijze. In een laboratorium worden kleine moleculen aan elkaar verbonden. De uitkomst ervan is synthetische motorolie. Voor een optimaal product worden meestal twee synthetische basisoliën gemengd. Dan is er ook nog een product als een halfsyntheet. Een mengsel van minerale en synthetische oliën, waarbij een kwalitatief hoogwaardige olie voor een redelijk lage prijs ontstaat.
Het mengsel bepaalt de kwaliteit en om dat nog verder te verbeteren, voegt men daar additieven aan toe. De bedoeling van die additieven is om hele specifieke eigenschappen toe te kennen aan de olie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan friction modifiers, die onder meer bedoeld zijn om de wrijving tussen de onderdelen soepeler te laten verlopen, en het intern schoonhouden van de motor door het inkapselen van vuil om te voorkomen dat het ergens aankoekt.

Dan hebben we nog het onderwerp viscositeit, die staat voor de dikte van de olie. Dunne olie kan snel hitte en vuil afvoeren en zorgt sneller voor de verdeling van de motorolie bij een koude motor. Dikke olie geeft een stevige oliefilmlaag als smering. Bij een koude motor is het dik genoeg, maar wanneer de motor warm wordt is het te doen. De multigrade oliën zijn voorzien van een verbeteraar, waardoor de viscositeit bij hitte minder hard afneemt.
Wanneer de vraag bij u rijst welke motorolie geschikt is voor u, dan kijkt u met name naar de cijfers die weergegeven worden voor en na de W. Het eerste cijfer voor de W staat voor de viscositeit bij een koude motor. De W staat voor winter. Het tweede cijfer staat voor de viscositeit bij een warme motor (100°C). Een 10W30 spreekt van een dikkere olie die bij een koude motor goede smering geeft, maar minder snel de smeerolie verdeelt dan een 5W40. Maar maakt u langere reizen, dan is de 10W30 geschikter en dus is de 5W40 olie idealer voor korte reizen.